Uitkomsten patiëntervaringen CQi 2023 bijna gelijk aan 2022

De waardering van zorg door patiënten is in 2023 bijna gelijk gebleven aan de waardering uit 2022. Het onderwerp ‘gezamenlijk vaststellen van doelen’ krijgt echter een veel lagere waardering dan andere onderwerpen. Dit blijkt uit de openbare gegevens over patiëntervaringen die recent gepubliceerd zijn door Zorginstituut Nederland.

Het is binnen de ggz gebruikelijk om de ervaring van patiënten te meten ten behoeve van kwaliteitsverbetering. Tegen het einde van de behandeling beantwoorden patiënten vragen over hun ervaringen met de zorg die ze hebben ontvangen. Binnen de ambulante- en verslavingszorg voor volwassenen is de Consumer Quality Index (CQi) de meest gebruikte vragenlijst hiervoor. De CQi wordt jaarlijks verzameld door Zorginstituut Nederland ten behoeve van transparantie van zorg.

De uitkomst voor het thema “gezamenlijk doel vastgesteld” blijft achter op andere CQi-thema’s

De uitkomst voor “gezamenlijk doel vastgesteld” is met een score van 3,4 bijna een hele punt lager dan de waardering voor andere thema’s. Tussen instellingen zijn de verschillen groot: de laagste score is een 1, de hoogste score een 5; 50% van de instellingen heeft een score tussen de 3,1 en 3,7. Ook binnen instellingen zijn verschillen groot: de locaties met de hoogste en laagste score binnen een instelling verschillen gemiddeld 0,6 punten van elkaar en dit kan oplopen tot 1,8 punten. Deze uitkomsten laten zien dat instellingen niet alleen veel van elkaar kunnen leren op het thema “gezamenlijk doel vastgesteld”, maar ook binnen instellingen kan het helpen om locaties met en van elkaar te laten leren.

Wetenschappelijk onderzoek* toont aan dat het vaststellen van behandeldoelen en het bereiken van consensus over de interventies om deze doelen te bereiken, een positieve invloed heeft op het herstel van de patiënt. Op basis van de uitkomst voor “gezamenlijk doel vastgesteld” lijkt het vaststellen en evalueren van behandeldoelen een belangrijk aandachtspunt voor organisaties en zorgprofessionals.

Meer informatie

Voor ondersteuning bij het stellen van doelen en het evalueren van de behandeling kun je de gratis online Evaluatieondersteuning of de Vragenlijst Gebrek aan Doelgerichtheid (VGD)  inzetten. De toelichting op de VGD vind je hier en de vragenlijst staat in de Bibliotheek met vragenlijsten. 

Lees hier hoe GZ-psycholoog Errez Bar door het stellen van concrete doelen ervaart dat de effectiviteit en efficiëntie van zijn behandelingen worden vergroot.

*Bronnen
Norcross, J. C., & Lambert, M. J. (Eds.). (2019). Psychotherapy relationships that work: Volume 1: Evidence-based therapist contributions. Oxford University Press.
Tryon, G. S., & Winograd, G. (2011). Goal consensus and collaboration.

Patiëntervaringen

Weten hoe patiënten de zorg van jouw organisatie in 2023 hebben ervaren? Alle patiëntervaringen op locatieniveau vind je in Openbare GGZ-cijfers.

Spiegelinformatie

Patiëntervaringen frequenter monitoren en meer inzicht in het verbeterpotentieel van je organisatie of locatie?

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.