Consumer Quality Index (CQi) ambulante en klinische GGZ en VZ
De Consumer Quality Index (CQi) is ontwikkeld om patiëntervaringen in de zorg te meten. Deze CQi richt zich op de ambulante en klinische ggz en verslavingszorg.De basisvragenlijst (vraag 1 t/m16) is de vragenlijst die in 2020 is vastgesteld (zonder de achtergrondvariabelen), deze bestaat uit 4 schalen, 6 losse ervaringsvragen. De schalen: bejegening, samen beslissen, informatie behandeling en uitvoering behandeling.
Om de CQi breder toepasbaar te maken, kan een deel van CQi zelf samengesteld worden. Hier is een aantal optionele thema’s en losse ervaringsvragen voor geformuleerd:
- Voor de ambulante doelgroep zijn de optionele thema’s: empowerment, evalueren en directe omgeving. De optionele ervaringsvragen gaan over: wachttijdoverbrugging, eHealth, continuïteit en afronding behandeling.
- Voor klinische opname zijn de optionele thema’s: veiligheid, omgeving & omgang en daginvulling. De optionele ervaringsvragen gaan over: het eten en de na/vervolgzorg. Voor de klinische doelgroep kunnen organisatie zelf thema’s of losse ervaringsvragen kiezen die voor hun organisatie of afdeling relevant zijn.
De vragen worden op een visueel analoge 5-puntsschaal beantwoord. De terugvraagperiode is de periode van behandeling en de patiënt zelf vult de vragenlijst in.
AKWA-CQi Vragenlijst 2024 versie 6.0 is in 2024 vastgesteld.
Voor de basisvragenlijst zijn vertalingen beschikbaar. Sinds 2021 een Turkse versie en sinds 2022 ook een Engelse en het Poolse versie. De achtergrondvragen ‘over uzelf’ hoeven niet langer gesteld te worden.