Inzicht in patiëntervaringen met Spiegelinformatie

De waardering van zorg door patiënten geeft waardevolle inzichten in de geleverde kwaliteit van zorg. De Consumer Quality Index (CQi) meet deze ervaringen vanuit het perspectief van de patiënt.  Met Spiegelinformatie kunnen ggz-instellingen de uitkomsten van de CQi elk kwartaal monitoren en vergelijken, binnen de eigen organisatie en ook met een zelfgekozen referentiegroep of met alle gebruikers van Spiegelinformatie. Dit biedt handvatten voor het optimaliseren van de kwaliteit van zorg.

Vergelijken binnen de eigen organisatie

Het bespreken van verschillen tussen locaties, afdelingen en/of teams helpt bij het identificeren van knelpunten in de kwaliteit van zorg.  Door met elkaar in gesprek te gaan over thema’s met verbeterpotentieel kunnen instellingen gerichte acties ondernemen om patiëntervaringen te verbeteren, bijvoorbeeld rondom het thema herstelgericht werken. Samen beslissen is een belangrijk onderdeel binnen dit thema. Scoort een afdeling lager dan vergelijkbare afdelingen op dit thema, dan kan dat een aanknopingspunt zijn voor verbeterplannen. Bijvoorbeeld door het meer betrekken van patiënten en naasten bij het stellen van behandeldoelen.

Vergelijken met collega-instellingen 

De CQi-scores kunnen ook vergeleken worden met het gemiddelde van een zelfgekozen referentiegroep of met alle gebruikers van Spiegelinformatie. Hoe beoordelen patiënten de behandeling van jouw organisatie in vergelijking met collega-instellingen? Het bespreken van CQi-uitkomsten met je referentiegroep bevordert gezamenlijk leren en ondersteunt bij het maken van verbeterplannen. Zo krijg je met elkaar inzicht in welke werkwijze tot hogere patiënttevredenheid heeft geleid en kun je beoordelen of deze best practice ook voor andere organisaties inzetbaar is.

Spiegelinformatie geeft ook inzicht in de variatie van een score

Spiegelinformatie geeft ook inzicht in de variatie van scores. Het geeft bijvoorbeeld informatie over hoeveel patiënten de behandeling een 8 of hoger geven en hoeveel onder de 5, op een schaal van 1 tot 10. Een gemiddelde score van 7 kan voortkomen uit consistente zevens, maar ook uit een mix van hogere en lagere scores. Inzicht in welke patiëntgroepen deze lage scores geven, kan organisaties helpen om gerichter verbeteracties te ondernemen voor bepaalde patiëntgroepen.

Bekijk de demo en neem contact op voor meer informatie

Bekijk de demo van Spiegelinformatie voor inzicht in patiëntpopulatie, het zorgproces en patiëntervaringen.
Meer weten over Spiegelinformatie of een demo afspraak plannen? Neem contact op met onze adviseur datagedreven leren Marjolein Zegers.

Ga naar de demo van Spiegelinformatie

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.