Structureel evalueren met vragenlijsten verbetert de kwaliteit van de behandeling
Onderzoek toont aan dat het structureel gebruik van vragenlijsten bij evaluatiegesprekken over de behandeling een positief effect heeft op de behandeling. Dit blijkt uit het meest uitgebreide onderzoek tot nu toe over de toegevoegde waarde van vragenlijsten in de behandelkamer.
Het onderzoek1 2 is gebaseerd op 58 wetenschappelijke studies met 21.699 voornamelijk volwassen patiënten met een ambulante, individuele behandeling. De bevindingen laten zien dat het gebruik van vragenlijsten niet alleen leidt tot meer symptomatisch herstel, ook het percentage drop-outs kan met 16% verminderd worden. Drop-outs zijn patiënten die op eigen initiatief de behandeling voortijdig stoppen. Het onderzoek laat zien dat als het gebruik van vragenlijsten tot meer symptomatisch herstel leidt, de behandeling eerder afgerond kan worden bij het bereiken van een bepaald niveau van symptomatisch herstel. De behandeling kan gemiddeld twee sessies korter bij een behandeling van gemiddeld 16 sessies3. De behandeling wordt dus effectiever óf efficiënter door vragenlijsten te gebruiken.
Wat kan de inzet van vragenlijsten voor jouw organisatie betekenen?
- Meer inzicht in thema’s die belangrijk zijn voor de patiënt.
- Meer structuur en richting in een evaluatiegesprek.
- Tijdige herkenning wanneer een patiënt niet naar verwachting herstelt.
- Een hogere patiënttevredenheid, kortere wachttijd voor patiënten en lagere kosten voor de behandeling.
Meer informatie
- Zoek in de Bibliotheek naar vragenlijsten die passen bij een specifieke diagnosegroep of kwaliteitsindicator.
- Gebruik de Online Evaluatieondersteuning voor advies over vragenlijsten die het best bij de behandeldoelen passen.
- Lees hoe GGZ Oost Brabant en HSK vragenlijsten inzetten bij het evalueren van de behandeling.
- Raadpleeg twee praktische boeken over het gebruik van vragenlijsten in de behandelkamer: Routine Outcome Monitoring and Feedback in Psychological Therapies (2023) en Snel succes met ROM (2018).
Bronnen
- De Jong, K., Conijn, J. M., Gallagher, R. A., Reshetnikova, A. S., Heij, M., & Lutz, M. C. (2021). Using progress feedback to improve outcomes and reduce drop-out, treatment duration, and deterioration: A multilevel meta-analysis. Clinical psychology review, 85, 102002.
- De Jong, K., Delgadillo, J., & Barkham, M. (2023). Routine outcome monitoring and feedback in psychological therapies. McGraw-Hill Education (UK).
- Janse, P. D., De Jong, K., Van Dijk, M. K., Hutschemaekers, G. J., & Verbraak, M. J. (2017). Improving the efficiency of cognitive-behavioural therapy by using formal client feedback. Psychotherapy Research, 27(5), 525-538.